Monday 9 July 2007

لحظات


نمر بلحظات .. تعجز عن وصفها المعاني والكلمات ...

ربما تكون لحظات شجن ... أو فرح ... أو حب ... من نوع خاص...

حب ... يسمو بالذات ...ويرقى بها لدرجة من الرقي الإنساني

اشعر أن تلك اللحظات ترسم ملامحنا ... وتكون كياننا ...

ولكي نستشعر ذلك ... لابد وأن نقف مع أنفسنا لنحاسبها ونرقى بها ونعود للفطرة التي فطرنا الله عليها ...



" اللهم أنت ربي لا اله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت , أعوذ بك من شر ما صنعت , أبوء لك بنعمتك علي , وأ بوء لك بذنبي فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت "

13 comments:

ما علينا said...

بصراحة يا ملامح
اهم لحظات انا بقضيها بتكون مع نفسي
على قدر ما بتكون شديدة الالم
على قدر ما باخرج منها صافية الذهن

باقف مع نفسي كتير جدا
علشان الحقها قبل ما حملها يتقل

مضمون البوست مهم جدا
وياريت اللي مش بيقف مع نفسه

يعتبرها دعوة
علشان يقضي لحظات مع نفسه
ويتعرف عليها

دايما تجيبي المفيد يا ملامح

ربنا يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله

ta5areef said...

بس انا مش عايز اقف مع نفسي
ممكن اقعد معاها؟؟
هه؟؟

ربنا يكرمكما ان شاء الله

أبوسويلم said...

فعلا قدتغير لحظة واحدة مسار حياة الانسان بأكملها ولكن المهم : الى اى اتجاه يكون التغيير.
كلمات حميلة جدا وربنا يوفقك وتكترى من مشاركاتك.
وبعدين ايه الخفة دى كلها يا عم الدكتور...لكل مقام مقال.ولا أيه؟
ياريت تشرفينى بزيارتك لمدونتى يا ملامح
ibnbalad.blogspot.com

خيرالدين said...

هى يمكن تكون لحظه مصيريه هيترتب عليها تغييرات كتير
وده اللى بيخلينا نأخر الخطوه دى
بس لابد مها فى اوقات متباعده
نعرف احنا رايحين فين على الاقل

أميرة said...

دة لازم دة فى كل وقت اصلا لو محصلش بحس نفسى متلخبطة وان انا مش انا لازم اقعد نفسى واحاسب نفسى

البوست رائع جدا

دكتور كسلان said...

فى الاول احب اشكرك ع الكلام الجميل ده واهنيكى عليه
انا بتمنى اللحظات دى تكتر فى حياتى
بس للاسف بتبقى قليلة
ربنا يوفقك ويهدينا جميعا

دكتور كسلان said...

فى الاول احب اشكرك ع الكلام الجميل ده واهنيكى عليه
انا بتمنى اللحظات دى تكتر فى حياتى
بس للاسف بتبقى قليلة
ربنا يوفقك ويهدينا جميعا

دكتور كسلان said...

فى الاول احب اشكرك ع الكلام الجميل ده واهنيكى عليه
انا بتمنى اللحظات دى تكتر فى حياتى
بس للاسف بتبقى قليلة
ربنا يوفقك ويهدينا جميعا

klmat said...

كلام رائع يا ملامح موجز ومفيد
فى لحظات بتمر فى حياتنا بتخلينا نعيد حسابتنا والمهم انها تقربنا من الله
البوست جميل والاسلوب سلس ومؤثر
تحياتى وسلامى

عمرو غريب said...

بوست جامد اوي و مؤثر

ما علينا said...

ايه يا ملامح

رحتي فين
قلقتيني عليكي

طمنينا عليكي طيب

**mlame7** said...

ما علينا
تخاريف دكتور
أبو سويلم
e7na
أميرة ويلز
دكتور كسلان
klmat
عمرو غريب

شكرا ليكم ، شرفتني زيارتكم
واسعدتني تعليقاتكم

وفقكم الله

Anonymous said...

السلام عليكم

ربنا يهدينا جميعا ويجعل فى رمضان فرصة لكل واحد عشان
يتقرب لله وينسى هموم الدنيا اللى قربت

تلهى الناس عن التقرب لله
ربنا ييسرلك الاحوال ويكرمك
htt://2aless.blogspot.com